Update leven op telefoons.

Door ShellGhost op vrijdag 23 november 2018 19:52 - Reacties (32)
Categorie: -, Views: 3.384

Het valt mij op dat bijna niemand iets zegt tijdens reviews, video danwel tekst, over het update leven van de betreffende telefoon.
Ben ik dan de enige die het vreemd vind dat een high end Android telefoon een veilig leven heeft van ongeveer twee jaar?
Bijvoorbeeld de populaire Note 9. Tijdens de introductie 1000 euro.
Daarvoor krijg je twee major upgrades, dus van Android 9 en 10. En voor minstens twee jaar aan patches, als Samsung wil meewerken drie jaar tops.
Dus even een rekensom:
1000 euro gedeeld door 3 is 333 euro afschrijving per jaar. Dat is bijna 28 euro op maandbasis.
Als je een abonnement hebt moet je dit er fictief bij rekenen dus.
Na drie jaar kan je de telefoon uiteraard wel gewoon blijven gebruiken, maar veilig is die niet meer. Je moet maar afwachten of Samsung bij een grote vulnerability een patch wil uitbrengen voor jouw type telefoon.

Waarom worden fabrikanten hier niet op afgerekend? Waarom wordt dit niet bij elke review als minpunt opgetekend? Waarom worden er structureel peperdure telefoons op de markt gedumpt die je achterlijk snel af kan schrijven? Ik blijf me hierover verbazen.....

Volgende: Pratenonline.nl is offline. 11-'18 Pratenonline.nl is offline.
Volgende: MFA inlog problemen. 11-'18 MFA inlog problemen.

Reacties


Door Tweakers user Frash, vrijdag 23 november 2018 20:50

Mee eens. Consumenten, reviewers en zelfs de rechtbank (Samsung v. Consumentenbond) denken hier veel te makkelijk over. Het verhaal is dan 'we komen wel nog met security updates', maar apps (met name internetbankieren e.d.) werken soms simpelweg niet meer op bepaalde Android versies, waardoor het toestel steeds minder functioneel wordt.

Mensen zouden moeten stemmen met hun knip, maar dat gaat niet gebeuren zo lang ze met telecomabonnementen weer een nieuw toestel van hun eigen vertrouwde merk gaan uitzoeken na 2 jaar. En geef ze eens ongelijk, want met afgesleten aansluitingen en prikloze onvervangbare batterijen (met gratis CPU downclocking) is een oude Android versie vaak niet eens de grootste ergernis.

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 23 november 2018 21:43

Niet echt heel boeiend. Wanneer is er een echt grote hack op Android in het nieuws geweest, die ook nog eens een reallife effect had?


Oh, nooit.
Op Tweakers vindt iedereen het super belangrijk, maar in de echte wereld? Zolang Whatsapp draait, zal het mensen geen bal schelen welk OS er draait.

Door Tweakers user mr_evil08, vrijdag 23 november 2018 22:41

Wij leven nou eenmaal in een weggooi maatschappij, de klant kijkt puur naar de prijs, service komt later wel, en bedrijven komen ermee weg zolang er geen grote blunders in het nieuws komen.

Hier ligt nog een htx one x, OK hij is antiek, kwa specs nog prima maar apps waren simpelweg niet meer te updaten.

Op gegeven moment werd de accu slechter, en toen kwam de keuze, nieuwe accu of foon...

Niet alleen gebruikers, ook tweakers kijken uiteindelijk naar de portemonnee, hoe groot is het risico en wat zou er kunnen gebeuren in ergste geval, wat levert het mij op.

Keuze uit besturingssysteem, vaak blijven mensen wel bij hetzelfde (of in iedergeval merk) omdat ze daar goede ervaringen mee hebben, overstappen is best "eng".

Het is Apple of Samsung wat de klok slaat.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 23 november 2018 23:04]


Door Tweakers user TommyboyNL, vrijdag 23 november 2018 23:42

Op een topmodel auto schrijf je per jaar ook meer af dan op een budgetmodel, en daar doet niemand moeilijk over. Waarom zouden we dan wel moeilijk doen over hoge afschrijving op het topmodel van een fabrikant?
Vind je het te duur, dan behoor je simpelweg niet tot de doelgroep.

Door Tweakers user GoT, zaterdag 24 november 2018 07:22

Zoals vaker aangegeven: Samsung levert High, mid, low segment modellen: S, A, J.
Binnen het segment zelfs meerdere modellen: A9 (2018), A8 (2018), A7 (2018), A6 (2018), A5 (2017).
HET IS JE EIGEN KEUS OM HET DUURSTE VAN HET DUURSTE TE NEMEN, SO STOP WHINING !

Door Tweakers user ShellGhost, zaterdag 24 november 2018 09:55

TommyboyNL schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:42:
Op een topmodel auto schrijf je per jaar ook meer af dan op een budgetmodel, en daar doet niemand moeilijk over. Waarom zouden we dan wel moeilijk doen over hoge afschrijving op het topmodel van een fabrikant?
Vind je het te duur, dan behoor je simpelweg niet tot de doelgroep.
GoT schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 07:22:
Zoals vaker aangegeven: Samsung levert High, mid, low segment modellen: S, A, J.
Binnen het segment zelfs meerdere modellen: A9 (2018), A8 (2018), A7 (2018), A6 (2018), A5 (2017).
HET IS JE EIGEN KEUS OM HET DUURSTE VAN HET DUURSTE TE NEMEN, SO STOP WHINING !
Het gaat er niet om of ik te duur vind, maar om het feit dat de support op de high end modellen als je het gaat berekenen bizar kort is.
En ja, het is logisch dat de afschrijving op duurdere modellen hoger is dan op goedkope, maar daar zijn de specs dan ook naar.
Om het verschil duidelijk te maken dan maar Apple erbij halen. Had gehoopt dat niet te hoeven doen, maar helaas.

Je koopt een iPhone Xs voor 1159 euro. Daarvoor krijg je vijf jaar support.
Dat is op jaarbasis 231 euro aan afschrijving, is net geen 20 euro in de maand, 19 euro en wisselgeld.
Je krijgt daar 5 jaar lang elk jaar een nieuwe versie iOs, dus geen 2 zoals bij bv Samsung.

Microsoft levert ook nog steeds support op hun Lumia 950XL, volgend jaar ook nog.
Koste ten tijde 699 euro. Deel door vier is 175 euro afgerond naar boven. Deel door 12 en dat is nog geen 15 euro per maand aan afschrijving.

Door Tweakers user Sex Pistols, zaterdag 24 november 2018 11:24

Ik vind het ook belachelijk dat men rond de 2 jaar zoveel geld uitgeven aan een mobiele telefoon! Én dat moet dan omdat de beveiligingen en OS geen updates meer krijgen!?
Want een telefoon van 2 jaar oud kan v.w.b. hardware echt nog wel de updates te draaien. Het wordt misschien allemaal iets langzamer maar dat hebben we ook met laptops en PC's. Dan zul je App's moeten uitzetten en/of verwijderen.
Maar laptops en PC's kopen we niet elke 2 jaar opnieuw want daar krijgen we vele jaren updates van Microsoft en andere software leveranciers die met Windows werken. Soms zolang dat inderdaad de hardware het echt niet meer aankan. Ik heb bog een prima 14,1" laptopje van Medion uit 2005 maar tot XP SP3. Vista was veel te zwaar en Windows 7 draait er wel op maar geen drivers voor het geluid en nog enkele andere ontbrekende drivers die het niet prettig werken maken. Aan de andere kant heb ik ook een Gigabyte laptop model T1028M met een Intel ATOM N280 uit 2009 waarop toen Windows 7 starter stond geïnstalleerd maar nu Windows 10 build 1803 op draait. Het is allemaal wel traag maar werkt wel met touchescreen, Bluetooth, WiFi en zelfs een SIM-kaart kan erin!
Bij een laptop/PC hebben we (nog) geen abonnement (nodig, dat komt er wel aan denk ik, zie Office365) maar hier kopen we dus geen nieuwe elke 2 jaar voor rond de €1000,=
Ik heb zelf een Microsoft Lumia 950 telefoon gekocht eind 2015 en nog steeds in gebruik omdat het OS, Windows 10 Mobile zo heerlijk overzichtelijk en soepel werkt ook samen met mijn Windows 10 pro laptop. Gelukkig word het nog ondersteund door Microsoft maar helaas alleen v.w.b. beveiligingsupdates en bug-fixes tot dec.2019 en ook app's krijgen nog gewoon updates maar geen updates meer van het OS zelf, Windows 10 Mobile. Van ellende een nieuwe mobiel moeten aanschaffen nadat ik mijn Lumia heb laten vallen. Alles werkte nog wel gewoon maar scherm defect en na reparatie deden diverse zaken het niet goed meer. Tegenwoordig zijn er toch al mobiele Chinezen van 100-300 Euro met behoorlijke specs. Die moeten we allemaal maar gaan aanschaffen en iPhones en Samsung laten liggen in de winkels!

Door Tweakers user GoT, zaterdag 24 november 2018 11:35

ShellGhost schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:55:
[...]
<knip>.. een hoop azijn pisserij...
Iemand heeft een pistool tegen je hoofd aangehouden en gezegd dat je Samsung moet kopen ? Koop dan een Apple !
Jij tevreden, iedereen tevreden, want weer een moppersmurf minder.

Door Tweakers user mr_evil08, zaterdag 24 november 2018 12:54

Microsoft levert ook nog steeds support op hun Lumia 950XL, volgend jaar ook nog.
Koste ten tijde 699 euro. Deel door vier is 175 euro afgerond naar boven. Deel door 12 en dat is nog geen 15 euro per maand aan afschrijving.
Alleen jammer dat Windows mobile een zinkend schip is...
Kun je wel een prachtig toestel met OS updates etc hebben, als de apps er niet zijn of ermee stoppen..

https://webwereld.nl/mobi...-windows-mobile-de-nek-om

[Reactie gewijzigd op zaterdag 24 november 2018 12:55]


Door Tweakers user mr_evil08, zaterdag 24 november 2018 12:54

- Oops dubbel.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 24 november 2018 12:55]


Door Tweakers user ShellGhost, zaterdag 24 november 2018 13:00

mr_evil08 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:54:
[...]


Alleen jammer dat Windows mobile een zinkend schip is...
Kun je wel een prachtig toestel met OS updates etc hebben, als de apps er niet zijn of ermee stoppen..

https://webwereld.nl/mobi...-windows-mobile-de-nek-om
Dat is zeker jammer, maar veranderd niks aan de kern van het verhaal omtrent support en afschrijven.

Door Tweakers user Jeroenneman, zaterdag 24 november 2018 20:13

ShellGhost schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:00:
[...]


Dat is zeker jammer, maar veranderd niks aan de kern van het verhaal omtrent support en afschrijven.
Laat wel mooi zien dat het de meeste consumenten worst zal wezen. Ik heb nog geen enkele collega ooit horen zeuren dat ze niet de laatste Android versie draaien. En daar zitten dan nog nieuwe features in. Beveiligingsupdates kan echt "niemand" iets schelen.

Door Tweakers user Dreeke fixed, zaterdag 24 november 2018 20:51

Jeroenneman schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:43:
Niet echt heel boeiend. Wanneer is er een echt grote hack op Android in het nieuws geweest, die ook nog eens een reallife effect had?


Oh, nooit.
Op Tweakers vindt iedereen het super belangrijk, maar in de echte wereld? Zolang Whatsapp draait, zal het mensen geen bal schelen welk OS er draait.
Tot jij zelf het slachtoffer wordt van een hack. We gaan steeds meer doen/betalen met de telefoon dus het wordt een kwestie van tijd voordat ongepatchte telefoons een doelwit worden.
Maar android wordt wel gepatched door google d.m.v. de playstore, alleen specifieke code van fabrikanten wordt niet gepached. Ik wacht nog wel ff tot er net als bij linux je altijd kan blijven updaten voordat ik ga betalen met de mobiel en e-mailen en ... (andere privacy gevoelige zaken) ga doen met mijn telefoon.

Door Tweakers user ShellGhost, zondag 25 november 2018 09:33

Jeroenneman schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:43:
Niet echt heel boeiend. Wanneer is er een echt grote hack op Android in het nieuws geweest, die ook nog eens een reallife effect had?


Oh, nooit.
Op Tweakers vindt iedereen het super belangrijk, maar in de echte wereld? Zolang Whatsapp draait, zal het mensen geen bal schelen welk OS er draait.
https://www.bleepingcompu...by-rampage-vulnerability/
https://www.wired.com/sto...ulnerable-out-of-the-box/
https://pocketnow.com/another-android-vulnerability
https://en.wikipedia.org/wiki/Stagefright_(bug)

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 25 november 2018 12:03

Ja, en geef nu even wat informatie over de werkelijkheid. De onderzoekers in je eerste link geven het nota bene zelf aan: "we hebben iets gevonden, maar we hopen dat anderen er ook naar kijken om te zien of die schadelijk is, of ondervangen.".

Oftewel, er is iets gevonden, maar we hebben nog geen idee van de impact.
En tot nu toe, is die impact zo'n beetje nul.

Blueborne was ook zo'n gehypde hack, waarbij de impact voor de consument erg laag tot nihil was.

Door Tweakers user ShellGhost, zondag 25 november 2018 12:15

Jeroenneman schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:03:
[...]


Ja, en geef nu even wat informatie over de werkelijkheid. De onderzoekers in je eerste link geven het nota bene zelf aan: "we hebben iets gevonden, maar we hopen dat anderen er ook naar kijken om te zien of die schadelijk is, of ondervangen.".

Oftewel, er is iets gevonden, maar we hebben nog geen idee van de impact.
En tot nu toe, is die impact zo'n beetje nul.

Blueborne was ook zo'n gehypde hack, waarbij de impact voor de consument erg laag tot nihil was.
Dat is de werkelijkheid. Vergeet Stagefright niet trouwens.
Nog een stukje werkelijkheid: https://androidvulnerabilities.org

[Reactie gewijzigd op zondag 25 november 2018 12:16]


Door Tweakers user torretje2012, zondag 25 november 2018 13:30

Je vergeet voor het gemak dat je prima custom roms kan draaien met alle support die je maar wil?

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 25 november 2018 14:10

ShellGhost schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:15:
[...]


Dat is de werkelijkheid. Vergeet Stagefright niet trouwens.
Nog een stukje werkelijkheid: https://androidvulnerabilities.org
Ohja, stagefright. Die bug die maandenlang in het nieuws was op elke techblog, zonder ook maar enige consequentie voor gebruikers whatsoever.

https://wccftech.com/google-android-security-bugs/

Oftewel, al die leuke bugs zijn big business voor nieuwsportalen (want klikjes) en securtiy firma's (want scaremongering), maar voor de eindgebruiker doet het heel weinig.

De hacks waar je echt bang voor zou moeten zijn, die komen niet in het nieuws, en worden dus ook niet gepatched. Dus daar ben je sowieso kansloos tegen, ook met maandelijkse updates.

Door Tweakers user mr_evil08, zondag 25 november 2018 15:50

Pas als het de gebruiker persoonlijk raakt, zoals bankrekening leeg getrokken, crypto of pikante foto's op internet etc, dan wordt men wakker.

Wanneer het update beleid wel aangepast zou worden bestaat de kans weer dat de gebruiker ze niet installeert, want "mijn telefoon wordt er traag van".

In deze heeft Apple het beter voor elkaar.

Zie Facebook met al zijn schandalen, een paar stoppen ermee, de grote meute praat nog een beetje maar uiteindelijk gaan ze door alsof er niks gebeurd is.

Dus er zou eerst een grootschalig hack moeten gebeuren waarvan de gebruiker echt last van heeft, tot die tijd zal er weinig veranderen.

De klant wil niet betalen voor service, indien de fabrikant de prijs verhoogt dan lopen ze over.
De revieuwers kunnen ook partijdig zijn natuurlijk.

[Reactie gewijzigd op zondag 25 november 2018 15:55]


Door Tweakers user ShellGhost, zondag 25 november 2018 16:45

torretje2012 schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:30:
Je vergeet voor het gemak dat je prima custom roms kan draaien met alle support die je maar wil?
Je bent dan afhankelijk van iemand, niet van een bedrijf. Dus als diegene er mee nokt heb je nog niks. Daarbij moet je er vertrouwen in hebben dat alles snor zit en geen rare code in zit. Neem jij dat risico?

Door Tweakers user torretje2012, zondag 25 november 2018 16:49

Gezien de vele roms, die door hele communities bewerkt worden..... en dus iederreen kan checken of er rare code in zit, ja! Daar heb ik vertrouwen in.

Door Tweakers user ShellGhost, zondag 25 november 2018 16:50

Jeroenneman schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:10:
[...]


Ohja, stagefright. Die bug die maandenlang in het nieuws was op elke techblog, zonder ook maar enige consequentie voor gebruikers whatsoever.

https://wccftech.com/google-android-security-bugs/

Oftewel, al die leuke bugs zijn big business voor nieuwsportalen (want klikjes) en securtiy firma's (want scaremongering), maar voor de eindgebruiker doet het heel weinig.

De hacks waar je echt bang voor zou moeten zijn, die komen niet in het nieuws, en worden dus ook niet gepatched. Dus daar ben je sowieso kansloos tegen, ook met maandelijkse updates.
Stagefright geen consequenties voor de gebruikers?? Really?
Misschien eens inlezen voordat je zulke claims maakt. Stagefright heeft wel degelijk een behoorlijke impact gehad.

Dat laatste ben ik met je eens.

Door Tweakers user ShellGhost, zondag 25 november 2018 16:56

torretje2012 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:49:
Gezien de vele roms, die door hele communities bewerkt worden..... en dus iederreen kan checken of er rare code in zit, ja! Daar heb ik vertrouwen in.
Iedereen kan het checken, maar doen ze het ook?
Er worden nu nog steeds 20+ jaar oude bugs gevonden in Linux, waar iedereen ook de broncode kan inzien. Dus dat het kan, wil niet zeggen dat het ook gebeurd.

[Reactie gewijzigd op zondag 25 november 2018 16:56]


Door Tweakers user CheckItOut, zondag 25 november 2018 19:08

Het zou in ieder geval vermeldt moeten worden bij Pricewatch hoe lang een toestel nog OS / security updates krijgt. Heb hier al eerder een suggestie voor gedaan:
Android programma's bij Smartphone Pricewatch

Door Tweakers user CyberJohn, zondag 25 november 2018 22:49

Dit is echt de reinste onzin, de S6 heeft in juli nog een update gehad en de Note3 in september, een toestel uit 2013...

Door Tweakers user Sissors, maandag 26 november 2018 08:13

Sowieso hoewel ik het ermee eens ben dat het een relevant punt is, wordt er ook overdreven. Want je hebt niet de nieuwste Android nodig. Juist dat je beveiligingsupdates krijgt is belangrijk, je moet een veilig device hebben. Je hoeft geen device te hebben met nieuwe features die hij niet had toen je de keuze maakte hem te kopen. Regelmatige security updates komen bij mijn S7 iig nog gewoon binnen.

En het excuus dat je een nieuwe Android nodig hebt omdat apps geen oude ondersteunen, zoals bank apps? Ja, maar hoe oud moet hij dan zijn? Even gekeken, Rabobank heeft minstens Android 4.4 nodig...

Door Tweakers user WEBGAMING, maandag 26 november 2018 08:40

.....

[Reactie gewijzigd op maandag 26 november 2018 08:40]


Door Tweakers user Nature, maandag 26 november 2018 09:56

De meeste mensen zullen weinig om updates geven ze kopen gewoon een telefoon zoals hij is, ik ken ook niemand wiens telefoon gehackt is. Ik ben zelf van android 4 naar android 8 met mijn nieuwe telefoon gegaan, en misschien krijg ik nog android 9 maar dat maakt me eigenlijk niets uit, ik zie android 12 of 13 wel als ik mijn volgende telefoon koop.
Als ik links of rechts van me zie dat mensen echt gehackt worden ga ik me wel druk maken om updates, maar de meest roekeloze mensen die ik ken zijn zelfs nooit gehackt.

Door Tweakers user t_captain, maandag 26 november 2018 11:20

Quote uit de security praktijk: "Er zijn twee soorten mensen. Zij die zijn gehackt, en zij die nog niet weten dat zij zijn gehackt".


On topic:

Je moet wel de restwaarde meetellen. Een Galaxy Note 5 (2016) in goede staat levert bij ReBuy nog bijna 200 euro op. Je afschrijving is dan dus 400 euro per jaar bij een gebruiksduur van 2 jaar.

Ter vergelijking: een iPhone 7 Plus (32GB) uit hetzelfde jaar kostte 909,- nieuw en levert nu een restvwaarde van 290 op. Afschrijving 310 per jaar.
Aanvullend voordeel is dat je de gebruiksduur van de iPhone iets langer kunt stretchen. De 7 krijgt nog alle iOS updates en kun je nog wel een derde jaar gebruiken. Laat de restwaarde daarna nog 200 bedragen, dan is de afschrijving bij 3-jarige gebruiksduur 240 per jaar.

Kortom: een Galaxy Note is een duur toestel.

Door Tweakers user ShellGhost, maandag 26 november 2018 11:47

t_captain schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:20:
Quote uit de security praktijk: "Er zijn twee soorten mensen. Zij die zijn gehackt, en zij die nog niet weten dat zij zijn gehackt".


On topic:

Je moet wel de restwaarde meetellen. Een Galaxy Note 5 (2016) in goede staat levert bij ReBuy nog bijna 200 euro op. Je afschrijving is dan dus 400 euro per jaar bij een gebruiksduur van 2 jaar.

Ter vergelijking: een iPhone 7 Plus (32GB) uit hetzelfde jaar kostte 909,- nieuw en levert nu een restvwaarde van 290 op. Afschrijving 310 per jaar.
Aanvullend voordeel is dat je de gebruiksduur van de iPhone iets langer kunt stretchen. De 7 krijgt nog alle iOS updates en kun je nog wel een derde jaar gebruiken. Laat de restwaarde daarna nog 200 bedragen, dan is de afschrijving bij 3-jarige gebruiksduur 240 per jaar.

Kortom: een Galaxy Note is een duur toestel.
Op het moment dat een toestel geen sec updates meer krijgt is er geen restwaarde meer, omdat het toestel security wise potentieel gevaarlijk is om verder te gebruiken.

Door Tweakers user Fly-guy, maandag 26 november 2018 13:33

ShellGhost schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:47:
[...]


Op het moment dat een toestel geen sec updates meer krijgt is er geen restwaarde meer, omdat het toestel security wise potentieel gevaarlijk is om verder te gebruiken.
Ze worden tweedehands nog prima verkocht, ongeacht of er patches blijven komen.
Er is maar 1 partij die de waarde bepaalt en dat is "de markt", niet jij.

Dus ook al levert fabrikant X geen updates meer voor product Y, als iemand er 400 euro voor wil geven is dat de waarde.
t_captain schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:20:
Je moet wel de restwaarde meetellen. Een Galaxy Note 5 (2016) in goede staat levert bij ReBuy nog bijna 200 euro op. Je afschrijving is dan dus 400 euro per jaar bij een gebruiksduur van 2 jaar.

Ter vergelijking: een iPhone 7 Plus (32GB) uit hetzelfde jaar kostte 909,- nieuw en levert nu een restvwaarde van 290 op. Afschrijving 310 per jaar.
Aanvullend voordeel is dat je de gebruiksduur van de iPhone iets langer kunt stretchen. De 7 krijgt nog alle iOS updates en kun je nog wel een derde jaar gebruiken. Laat de restwaarde daarna nog 200 bedragen, dan is de afschrijving bij 3-jarige gebruiksduur 240 per jaar.

Kortom: een Galaxy Note is een duur toestel.
Iedereen, zeker op tweakers, weet dat je samsungs nooit vlak na de introductie moet kopen. Een snelle blik op de pricewatch laat zien dat de gemiddelde prijs in april '16 al onder de 700 euro lag, wat de afschrijving dichtbij je andere voorbeeld doet liggen, namelijk 250 tot 200 euro per jaar... (700-200=500 / 2,5 jaar)

[Reactie gewijzigd op maandag 26 november 2018 13:38]


Door Tweakers user hoi1234, maandag 26 november 2018 21:22

Daarom zou ik dus ook nooit een Samsung of Huawei kopen. Volgens mij is Huawei tegenwoordig beter, maar helemaal in het begin, waren ze erg slecht. Heb nog een G700 liggen met Android 4.2 (kwam met Android 4.1, dus welgeteld 1 update)

Heb nu een oneplus 6. Die doen het goed. Nokia en Xiaomi doen het ook goed. Daarom waren dit de drie merken die ik overwoog toen ik afgelopen weekend een nieuwe mobiel kocht. Maar inderdaad te bizar voor woorden. Mijn vader moet binnenkort een prima telefoon afdanken, omdat hij internetbankieren echt niet wilt missen. Maar ik stem zeker met mijn portemonnee, want Samsung zal er bij mij echt nooit inkomen. Vorig jaar heb ik mijn moeder een Nokia 6 aangeraden (waar ze overigens erg tevreden over is) en mijn vader heb ik een Xiaomi Mi A2 Lite aangeraden.

[Reactie gewijzigd op maandag 26 november 2018 21:23]


Reageren is niet meer mogelijk