Australie is van mijn bucketlist. Permanent.

Door ShellGhost op donderdag 6 december 2018 11:06 - Reacties (40)
Categorie: -, Views: 8.573

Het is zo ver. Een land heeft besloten dat encryptie gevaarlijk is en dat fabrikanten toegang moeten geven tot de data die zij geŽncrypteerd hebben opgeslagen.
Dat land is AustraliŽ.
Dus dat betekend dat Facebook toegang moet geven tot whatsapp gesprekken als daar om gevraagd wordt, of Signal voor hun data. Als bedrijven dat weigeren kunnen ze forse boetes krijgen.
Dit alles onder de noemer: terrorisme bestrijding.

Wie mag er dan allemaal bij die data komen op "verzoek" hoor ik je denken:

Australian Security Intelligence Organisation
Australian Secret Intelligence Service
Australian Signals Directorate
Australian Federal Police
Australian Commission for Law Enforcement Integrity
Australian Crime Commission

Ow en de normale politie ook.

Je bent gewaarschuwd als je nog eens naar Australie van plan bent te gaan.

Bronnen:
https://www.abc.net.au/ne...ter-surveillance/10591944
https://www.abc.net.au/ne...ssages-explained/10580208

Volgende: Mobike app stuurt data door naar oa China en Singapore. 12-12 Mobike app stuurt data door naar oa China en Singapore.
Volgende: Marriott hotel gehackt. 30-11 Marriott hotel gehackt.

Reacties


Door Tweakers user curry684, donderdag 6 december 2018 12:09

Dus dat betekend dat Facebook toegang moet geven tot whatsapp gesprekken als daar om gevraagd wordt
Dat zou best knap zijn gezien Whatsapp verified end-to-end gebruikt, dus FB heeft de benodigde keys niet.

Door Tweakers user mouzetc, donderdag 6 december 2018 12:10

Heftig! Niet meer naar Australie mensen! :O :O :O

Door Tweakers user ShellGhost, donderdag 6 december 2018 12:50

curry684 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:09:
[...]

Dat zou best knap zijn gezien Whatsapp verified end-to-end gebruikt, dus FB heeft de benodigde keys niet.
Dus moeten ze een backdoor erin gaan bakken waardoor ze wel bij die data kunnen.
Echt, die wet is fantastisch.

Als je een hacker/crimineel bent.

Door Tweakers user SpoekGTi, donderdag 6 december 2018 14:10

Welkom in de wereld 3.0 geloof me hier gaan alle landen dadelijk in mee, onder de noemer terrorisme, kinderporno en allerhande criminele activiteiten.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 6 december 2018 17:39

mouzetc schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:10:
Heftig! Niet meer naar Australie mensen! :O :O :O
Idd zeg..... gejank om eigenlijk helemaal niets...

Door Tweakers user MOS6581, donderdag 6 december 2018 21:24

Na het zien van de Netflix docu Australias 72 most dangerous animals was ik het sowieso al niet van plan. Wat een ellende kruipt en loopt daar qua beestjes rond... Nu jouw verhaal er ook nog bij, nee, die gaat van de bucketlist. 8)7

Door Tweakers user falconhunter, vrijdag 7 december 2018 10:26

Australie is natuurlijk niet het eerste land he? Rusland en China besloten dit al vele jaren geleden.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, vrijdag 7 december 2018 11:45

Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.

Door Tweakers user elleP, vrijdag 7 december 2018 12:06

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.
Ik heb genoeg te verbergen: mijn afkomst, mijn geslacht, mijn geaardheid, mijn hobbies en nog veel meer.

Niet dat er op dit moment iemand echt geÔnteresseerd is dat ik een Nederlander, man, hetero, Taylor Swift posterverzamelaar ben, maar als een van die dingen volgend jaar opeens verboden is ben ik blij dat dat niet breed uitgemeten in allerlei dossiers staat.

Door Tweakers user Diggie9, vrijdag 7 december 2018 12:22

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.
Mag ik een foto van je creditcard, voor en achter a.u.b.

Alvast bedankt.

Door Tweakers user iCore, vrijdag 7 december 2018 12:38

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.
Kun je even alles wat je de afgelopen 2 maanden hebt gedaan vertellen?

Oh en even je bank login geven graag

Door Tweakers user Sissors, vrijdag 7 december 2018 13:01

Diggie9 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:22:
[...]


Mag ik een foto van je creditcard, voor en achter a.u.b.

Alvast bedankt.
iCore schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:38:
[...]


Oh en even je bank login geven graag
Kom op, kunnen jullie nou echt niet betere voorbeelden geven? Want deze zijn uiteraard compleet niet vergelijkbaar. Ik ben er niet heel bang voor dat Australische overheid dit gaat gebruiken om CC fraude te plegen...
Op deze manier is het gewoon een zwaktebod.

Overigens als je vanwege dit niet naar AustraliŽ op vakantie gaat kom je sowieso niet buiten West Europa.

Door Tweakers user Mikero, vrijdag 7 december 2018 13:07

Sissors schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:01:
[...]

[...]

Kom op, kunnen jullie nou echt niet betere voorbeelden geven? Want deze zijn uiteraard compleet niet vergelijkbaar. Ik ben er niet heel bang voor dat Australische overheid dit gaat gebruiken om CC fraude te plegen...
Op deze manier is het gewoon een zwaktebod.

Overigens als je vanwege dit niet naar AustraliŽ op vakantie gaat kom je sowieso niet buiten West Europa.
Maar dat is hem nou juist, backdoors voor alleen de overheid bestaan natuurlijk niet. Als de overheid er via een achterdeurtje bij kan is het wachten totdat een crimineel dat ook kan.

Dus Diggie9 en iCore geven prima voorbeelden van dingen die je wel te verbergen hebt.

Door Tweakers user Diggie9, vrijdag 7 december 2018 13:13

Sissors schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:01:
[...]

[...]

Kom op, kunnen jullie nou echt niet betere voorbeelden geven? Want deze zijn uiteraard compleet niet vergelijkbaar. Ik ben er niet heel bang voor dat Australische overheid dit gaat gebruiken om CC fraude te plegen...
Op deze manier is het gewoon een zwaktebod.

Overigens als je vanwege dit niet naar AustraliŽ op vakantie gaat kom je sowieso niet buiten West Europa.
Ik vraag het ook alleen ter verificatie. Zal er verder niks mee doen. Promise.

Door Tweakers user Sissors, vrijdag 7 december 2018 13:37

Mikero schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:07:
[...]

Maar dat is hem nou juist, backdoors voor alleen de overheid bestaan natuurlijk niet. Als de overheid er via een achterdeurtje bij kan is het wachten totdat een crimineel dat ook kan.

Dus Diggie9 en iCore geven prima voorbeelden van dingen die je wel te verbergen hebt.
Dat ligt er maar geheel aan hoe het geimplementeerd en beveiligd is. Maar dat is zeker niet per definitie zo.

Of ben je ook bijvoorbeeld tegen alle automatische update mogelijkheden. Microsoft kan een update naar jouw PC pushen. Dus iig in theorie kan een crimineel dat ook doen. Eentje die al jouw informatie naar hem doorstuurt. Ben jij nu ook tegen automatische updates? Hell, Google kan een update naar jouw telefoon sturen die al jouw Whatsapp data doorstuurt aan de overheid. Dus, maar een telefoon/PC zonder OS/applicaties die automatisch updaten?

[Reactie gewijzigd op vrijdag 7 december 2018 13:40]


Door Tweakers user Roadrunner, vrijdag 7 december 2018 13:47

Dus omdat AustraliŽ van encryptie af wil boycot je het hele land maar, ook voor een vakantie? Beetje kinderachtig, tenzij je bepaalde stoute dingen van plan was.

Door Tweakers user MAX3400, vrijdag 7 december 2018 14:11

Kweenie maar op vakantie moet ik niet 24/7 maar alle "bagger" van social media en ander geneuzel lezen/krijgen.

Allicht, maar ik zal wel gek zijn: ga op vakantie zonder je smartphone en neem een dumbphone mee voor noodgevallen! Die batterij gaat ook nog langer mee in de great Outback.

Door Tweakers user pagani, vrijdag 7 december 2018 15:21

" Een land heeft besloten dat encryptie gevaarlijk is en dat fabrikanten toegang moeten geven tot de data die zij geŽncrypteerd hebben opgeslagen."

Van een security expert zou ik iets meer diepgang verwachten. Bedrijven worden verplicht om (al dan niet vrijwillig) te helpen bij het inzichtelijk maken van berichtverkeer bij zware misdrijven (denk aan na een terroristische aanslag terugzoeken naar de aanleiding). Dat is iets anders dan encryptie verbieden (en in feite is de werkwijze in Nederland nu niet hťťl anders)

Door Tweakers user CUnknown, vrijdag 7 december 2018 17:53

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.
Loop jij de hele dag over straat zonder kleding?

Door Tweakers user Iva_Bigone, vrijdag 7 december 2018 19:09

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.
Oh, jij hebt niks te verbergen? Beetje net zoals de mensen in dit filmpje ook niks te verbergen hebben...of toch wel?

https://www.youtube.com/watch?v=YNPI6B-BUW4

[Reactie gewijzigd op vrijdag 7 december 2018 19:09]


Door Tweakers user Drardollan, vrijdag 7 december 2018 19:52

CUnknown schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:53:
[...]


Loop jij de hele dag over straat zonder kleding?
Nee, want ik vind het koud.

Door Tweakers user Blue-eagle, zaterdag 8 december 2018 16:24

De Joden in de 2e wereldoorlog vonden ook dat ze niks te verbergen hadden. Die liepen gewoon met de ster op de borst omdat het nou eenmaal de wet was. Luisteren naar de wet zoals een brave burger, wat zou er mis kunnen gaan?

Vervolgens sta je onder de douche, naakt, met een paar honderd andere mensen. Maar er komt geen water uit de kraan en je vraagt je af: "Waar ging dit mis?"

Privacy telt zwaarder dan ieder argument tegen privacy. Ik vertrouw regeringen niet. Niet zozeer dat ik denk dat er een nieuwe Nazi regering gaat ontstaan in Nederland, maar wel omdat ik de overheid niet in staat acht mijn gegevens veilig te kunnen opslaan.

Dan gaan hackers en terroristen er vandoor met mijn gegevens. Dan weten ISIS en Al Qaeda precies waar de niet-gelovigen, homo's en andere doelwitten wonen en hoe ze naar hun werk gaan.

Privacy telt ook zwaarder dan dat kul argument "tegen kinderporno". Dan zoeken ze maar andere manieren om dat aan te pakken. Van onze privacy blijven ze af.

Door Tweakers user TonVH, zaterdag 8 december 2018 18:06

Zolang er hier volop gestemd wordt op partijen die zaken als Sleepwet, Marrakech, Donorwet en meer tot wet verheffen is het hier niet veel beter.

Je weet het alleen officieel niet maar het gebeurt wel.

Door Tweakers user rdoorn, zondag 9 december 2018 16:39

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
Wat heb je dan te verbergen? Als je niks te verbergen hebt, dan heb je ook niks te vrezen van dit soort wetgeving.
Jij hebt geen deur op je wc, en hebt geen gordijnen?
En inderdaad je weet nu niet wat in de toekomst ongewenst gedrag gaat worden. Het is nu al bijna gevaarlijk om er voor uit te komen dat je wel eens zwartepiet bent geweest. Zolang er geen houdbaarheids datum op gegevens zit is het beter als er zo weinig mogelijk over mij wordt opgeslagen.

Door Tweakers user OverSoft, maandag 10 december 2018 08:41

Sissors schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:01:
[...]

[...]

Kom op, kunnen jullie nou echt niet betere voorbeelden geven? Want deze zijn uiteraard compleet niet vergelijkbaar. Ik ben er niet heel bang voor dat Australische overheid dit gaat gebruiken om CC fraude te plegen...
Op deze manier is het gewoon een zwaktebod.

Overigens als je vanwege dit niet naar AustraliŽ op vakantie gaat kom je sowieso niet buiten West Europa.
Lees dit maar even na en vraag daarom nog maar eens waarom privacy niet belangrijk is:
https://medium.com/meet-l...hing-to-hide-ee93c27ab26f
https://teachprivacy.com/10-reasons-privacy-matters/

[Reactie gewijzigd op maandag 10 december 2018 08:42]


Door Tweakers user retakenroots, maandag 10 december 2018 09:16

Ik kan alleen maar concluderen dat ShellGhost heel veel te verbergen heeft en dus eigenlijks een type is waar je geen zaken mee moet doen. Raar statement he, maar van banken en bedrijven zeggen we dat ze transparant moeten zijn en overal inzicht in moeten geven anders kunnen ze fraude verbergen.

Nou met persoonlijke gegevens is het precies hetzelfde. Iemand die zich aan de wet houd heeft geen probleem en dus ook niks te verbergen. Als je bang bent voor een bepaalde klassificering zoals bijvoorbeeld: linkse, rechtse, racist of vrouw onvriendelijk. Dan moet je letten op wat je zegt maar dat is sowieso al een goed idee want de mensen die je berichten ontvangen doen die klassificering ook en nog erger delen dat met andere mensen. Datgedrag noemen we namelijk 'roddelen' en is voor veel mensen tijdsbestek numero uno.

Door Tweakers user Deurges, maandag 10 december 2018 11:14

De meeste mensen denken dat ze speciaal zijn, echter dat zijn ze niet..
100% krijg je het nooit gedekt, maar als jij een normaal leventje in Nederland hebt en jij gaat reizen, wordt je nergens tegengehouden.
Mocht je denken dat je als homo in land niet geaccepteerd wordt, dan stel ik voor dat je er niet naar toe gaat. Het is natuurlijk niet leuk, maar ik verwacht ook geen lekker biefstuk mocht ik naar India gaan of een speklap in Dubai.. (de vergelijking is obv de verwachting vs reality, niet tussen homo's en speklappen)
Lekker kort door de bocht, I know, echter de wereld draait niet om ons Nederlanders. Als een land die keuze maakt voor zichzelf, is het je eigen keuze wat je er mee doet.

Wat zouden ze dan vinden bij je dat je zo bang bent om "ontdekt" te worden? Het is een, naar mijn idee, een realistisch land.

Zolang jij geen publiekelijk figuur bent of Łberhaupt iets van nationaal belang, moet je je vooral er niet druk om maken. Als je in de spotlight gaat staan, en zeker op internet, dan is de kans vele malen groter. Maar als je denkt dat je zo speciaal bent, dat mensen je gaan missen, helaas...

Door Tweakers user Arbitrator, maandag 10 december 2018 12:49

Blue-eagle schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:24:
[...]


De Joden in de 2e wereldoorlog vonden ook dat ze niks te verbergen hadden. Die liepen gewoon met de ster op de borst omdat het nou eenmaal de wet was. Luisteren naar de wet zoals een brave burger, wat zou er mis kunnen gaan?

Vervolgens sta je onder de douche, naakt, met een paar honderd andere mensen. Maar er komt geen water uit de kraan en je vraagt je af: "Waar ging dit mis?"

Privacy telt zwaarder dan ieder argument tegen privacy. Ik vertrouw regeringen niet. Niet zozeer dat ik denk dat er een nieuwe Nazi regering gaat ontstaan in Nederland, maar wel omdat ik de overheid niet in staat acht mijn gegevens veilig te kunnen opslaan.

Dan gaan hackers en terroristen er vandoor met mijn gegevens. Dan weten ISIS en Al Qaeda precies waar de niet-gelovigen, homo's en andere doelwitten wonen en hoe ze naar hun werk gaan.

Privacy telt ook zwaarder dan dat kul argument "tegen kinderporno". Dan zoeken ze maar andere manieren om dat aan te pakken. Van onze privacy blijven ze af.
Jij snapt het.
Jammer dat veel mensen niet willen luisteren naar de lessen uit het verleden en bereid zijn om zonder 3x na te denken hun persoonlijke vrijheden op te geven, uit naam van vrede en veiligheid.

Door Tweakers user Deurges, maandag 10 december 2018 14:05

Arbitrator schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:49:
[...]


Jij snapt het.
Jammer dat veel mensen niet willen luisteren naar de lessen uit het verleden en bereid zijn om zonder 3x na te denken hun persoonlijke vrijheden op te geven, uit naam van vrede en veiligheid.
Omdat er nu een 2de Hitler aan de macht is? Dus je verwacht massa moorden in Nederland of in AustraliŽ? Staatsgrepen? NSB-ers terug in het leven?
Als je hier zou wonen:
https://www.amnesty.org.u...da-kenya-nigeria-cameroon

en je dan bekijkt waar je vermoord kan worden, dan snap ik je punt zeker.. Echter we praten hier over hele andere landen met hele andere wetten en normen en waarden.

Door Tweakers user cadsite, maandag 10 december 2018 15:31

Sissors schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:01:
Kom op, kunnen jullie nou echt niet betere voorbeelden geven? Want deze zijn uiteraard compleet niet vergelijkbaar. Ik ben er niet heel bang voor dat Australische overheid dit gaat gebruiken om CC fraude te plegen...
Op deze manier is het gewoon een zwaktebod.
Zijn voorbeeld was inderdaad niet schitterend, maar wat denk je hiervan?
https://www.demorgen.be/b...-in-uw-gegevens-b0d98ccb/

Met andere woorden, een corrupte agent in AustraliŽ zou perfect zijn handlanger in het land van herkomst van de toerist kunnen verwittigen zijn of haar huis leeg te halen.
Realistisch genoeg?

[Reactie gewijzigd op maandag 10 december 2018 15:34]


Door Tweakers user Sissors, maandag 10 december 2018 19:09

Nee, eigenlijk is die nog onrealistischer en verder gezocht. We hebben dus een corrupte Australische agent nodig, die samen werkt met een Nederlandse/Belgische inbreker? Want standaard inbraak is iets wat echt normaal gaat met internationale samenwerking, en niet gewoon een inbreker die kijkt of een woning leeg is.

Maar goed, los daarvan, niet alleen moet die Australische agent corrupt zijn, hij moet ook zover gaan om zonder aanleiding jouw berichten verkeer te laten decoderen met als doel je thuis adres uit te vogelen? Dan lijkt het me makkelijker als die corrupte agent gewoon bij de douane gaat werken en direct diezelfde informatie die je op je visum aanvraag heb moeten invullen doorstuurt aan de inbreker.

Door Tweakers user cadsite, maandag 10 december 2018 21:56

Heb je het artikel gelezen?
Dat is dus geen fictie, noch een waanbeeld.

Daarnaast is de wereld groter dan AustraliŽ en Nederland/BelgiŽ.

Gewoon het feit dat geautoriseerde personen in gegevens zitten te neuzen waar ze totaal geen zaken mee hebben is toch voldoende? Neen? Voor mij wel.

Het interesseert me geen hol, maar waarom niet. Geef jij mij leesrecht in jouw mailbox?
Geen holle woorden, maar daden!

Een beetje een tweaker kan perfect leesrechten geven tot zijn mailbox.
Wel: go!
Je kan me via pb de gegevens bezorgen waarmee ik jouw mailbox en chat-verkeer kan lezen en volgen in de toekomst.

Je het toch niets te verbergen?
En al zeker niet voor een individu.

Door Tweakers user Sissors, maandag 10 december 2018 23:04

Wacht, het is geen fictie dat een corrupte ambtenaar gaat vragen om decryptie van je Whatsapp berichten om dan je adres door te sturen aan een Nederlandse inbreker die dan weet dat jij op vakantie bent? Natuurlijk is dat wel fictie. Net als dat als je zo nodeloos gecompliceerd idee wil opzetten, je veel makkelijker af bent als die corrupte ambtenaar gewoon bij de douane gaat werken en dan direct inzicht heeft op visum aanvragen.

De rest van je post is al even inhoudsloos. Waarom moet het bij deze discussies altijd zo binair zijn? Ik vind privacy ook belangrijk, maar degene die dat nog veel verder doortrekken zetten imo zichzelf voor lul door alles in het absurde door te trekken. Mijn bank heeft toegang tot mijn rekening. Toch geef ik jou geen toegang er tot. Heb jij een Hotmail/Gmail account? Dan heeft MS/Google dus toegang tot je mail. Betekend dat dat je mij ook meteen toegang tot je mail geeft? Tweakers heeft toegang tot al je PBs hier. Mag ik die dan ook inzien? Want blijkbaar als ťťn groep toegang heeft tot je berichtenverkeer is dat identiek aan alles op straat leggen.
Ik heb zat documenten in Dropbox/Onedrive zitten die ik niet publiekelijk gaat delen. Maar met jouw logica zou eigenlijk altijd alles op zulk soort diensten publiek moeten staan. Want waarom ook niet? Als er geen verschil is tussen ťťn bedrijf/instelling die er toegang tot heeft en de hele handel op het internet delen.

Door Tweakers user cadsite, dinsdag 11 december 2018 13:39

Neen het is niet binair, ja ik heb klantenkaarten en gmail.
Maar ergens moet het stoppen. Voor jou verder dan voor mij blijkbaar.

Door Tweakers user YourMom, dinsdag 11 december 2018 18:01

glijdende schaal.

Je hebt misschien niets te verbergen, wil niet zeggen dat je akkoord moet gaan om alles -verplicht- bloot te leggen.

Dat jij als individu daar geen probleem mee hebt -of beweert te hebben- is jouw vrijheid. Die vrijheid heb je voorlopig nog.

Het gevaar van de glijdende schaal is dat ze beetje per beetje vrijheden kunnen afpakken... tot het op een moment komt waar jij -die eerder aangaf niks te verbergen hebben- de lijn trekt... Maar dan is het al te laat.

Door Tweakers user Tokkes, woensdag 12 december 2018 20:20

falconhunter schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:26:
Australie is natuurlijk niet het eerste land he? Rusland en China besloten dit al vele jaren geleden.
Rusland en China beschouwen we niet zozeer als 'westerse maatschappij'. Australie wel.

Door Tweakers user Tokkes, woensdag 12 december 2018 20:36

Sissors schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:04:

De rest van je post is al even inhoudsloos. Waarom moet het bij deze discussies altijd zo binair zijn? Ik vind privacy ook belangrijk, maar degene die dat nog veel verder doortrekken zetten imo zichzelf voor lul door alles in het absurde door te trekken. Mijn bank heeft toegang tot mijn rekening. Toch geef ik jou geen toegang er tot. <knip>
Kijk, daar geef je ZELF het probleem aan (en je beschijft ook wat privacy precies IS. En nee, het is niet zomaar synoniem met 'je privegegevens').
Nee, het is de controle hebben over aan WIE je die gegevens geeft. Het is het recht om volledig jezelf te zijn binnen je eigen levenssfeer.


Ja, ik heb een bankrekening. Maar ik doe genoeg in cash. Daar heeft de bank helemaal geen zicht op. En als ik dus niet wil dat de bank weet dat ik graag naar de coffee shop ga, neem ik dus bewust geen geld uit de muur om de hoek van de shop en pin ik ook niet in de shop.

Mijn email? Ja, ik heb meerdere Gmail accounts. En ik weet dat Google de mail voor content scant.
Daarbij heb ik ook mijn eigen mail server (geen managed service ergens, nee, een eigen hardened VM met de nodige software op) en al het (relevante) mailverkeer daarover wordt mooi GPG-encrypted.

Door zo'n dienst te gebruiken, ga je er (impliciet) mee akkoord dat die data voor die partij beschikbaar is. Je bent jezelf ervan bewust, je gaat toch die overeenkomst aan. Je kiest dus zelf wie je toegang verschaft tot die data.

Hetzelfde met huiszoekingen: De politie mag perfect vragen of ze eens mogen rondkijken. Ook zonder bevel. Als jij toestemt... tja. Als jij weigert, daarintegen, mogen ze het terug aftrappen en een huiszoekingbevel gaan halen. Anders mag jij ze gewoon de deur wijzen.

Het is dat die data van jezelf is en ook blijft. Dat je weet wat ermee gebeurd. Als jij op 'Akkoord' klikt in een ToS die zegt dat de fotos die je upload ook eigendom van die service worden, tja.. zelf gekozen.

DAT is ook het grote pijnpunt met de massasurveillance die Snowden aan het licht bracht: Niemand was op de hoogte dat het gebeurde. 'Iedereen' had vol vertrouwen in de goodwill van overheid/-heden.

Blijkt dan dat ze op massale schaal afluisteren, er amper controle is op toegang tot die data, en dat ze er dan ook nog eens over liegen, wat impliceert dat ze goed genoeg wisten dat het verkeerde praktijken zijn die ze bezig(d)en.

En nu niet dat WhatsApp een goed kanaal is om jezelf bezig te houden met je lange-afstandsvriend(in), maar als alle diensten worden afgeluisterd... (imho kan sexting perfect, om even in te gaan op al die afradende bangmakerij) In mijn geval zou ik zelfs geen nudes meer willen ontvangen, laat staan sturen. Ga je dan jezelf en je partner dat plezier ontzeggen? Waarom? Gewoon omdat je wordt afgeluisterd en de kans reeel is dat een of andere analyst er (zelfs perongeluk!) tegenaan loopt? Mooi is dat dan, he ;) Je gaat dus effectief je eigen gedrag, wat nog niet eens verkeerd is(belangrijk detail in deze casus!) veranderen. Omdat je wordt afgeluisterd. Fijn is dat.

Privacy gaat wel wat verder dan "1 partij toegang tot data, kan evengoed alle partijen zijn dan!". Privacy is van levensbelang als het aankomt op 'volledig jezelf zijn'.
Ik durf er trouwens gerust wat van mijn loon om te verwedden dat je wel iets als gordijn/blinds/rolluik hebt hangen aan je raam. Sluit je die gordijnen ooit ook? Waarom? Om gluurders niet teveel kans te geven? Goh, zou dat ook onder privacy vallen, denk je?
Ook hier weer: controle over wat je 'uitgeeft'.

Het probleem hier is dat er weer met een kernbom op een mug geschoten wordt.
Willen we even terugdenken aan Parijs? De terroristen daar communiceerden over... niet WhatsApp, niet Signal, niet FB Messenger... maar plain-text SMS. Sterker nog, dat volk stond al onder gerichte surveillance!

Een ander (deel)probleem is dat het dit keer een "Westers" land is. De drempel om te volgen is nu veel kleiner voor andere wannabe-politiestaten dan het zou zijn als ze een 'Rusland' of 'China' willen volgen.

En zelfs SMS wordt afgeluisterd, poepsimpel. Vraag het eender welke Mobile Comms Engineer. Als je dan nog faalt in epische proporties om zo'n aanslag te onderscheppen en verijdelen, wat ga je dan doen met nog meer data verzamelen?

Nee, die wet in Australie is gevaarlijk. Deze regering zal zich misschien gedragen, maar als er eens een Erdogan of Kim-typetje aan de macht komt... of zelfs een Trump, mag je er zeker van zijn dat die macht zal worden misbruikt.

Je geeft aan dat een ander het tot in het absurde doortrekt, maar m.i is het absurd als je hier het probleem niet in ziet en daarbij denkt dat dit tot een veiligere maatschappij zal leiden.
Hiermee akkoord gaan is in analogie met mijn huiszoekingen-voorbeeld gelijk aan de politie een pasje te geven waarop staat "altijd welkom" en een kopie van de sleutel van de voordeur.

[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 21:09]


Door Tweakers user Houtenklaas, woensdag 12 december 2018 21:05

Ik kan iedereen het boek "Je hebt wťl iets te verbergen" van harte aanbevelen. Vanavond bestellen, morgen lezen :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 21:05]


Door Tweakers user ShellGhost, woensdag 12 december 2018 21:20

Houtenklaas schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:05:
Ik kan iedereen het boek "Je hebt wťl iets te verbergen" van harte aanbevelen. Vanavond bestellen, morgen lezen :)
Zojuist gekocht voor een security heiden. :P

Door Tweakers user wisselwerking, donderdag 13 december 2018 10:27

Je kunt natuurlijk ook naar AustraliŽ gaan zonder gebruik te maken van alle technische "hulpmiddelen". Misschien geniet je dan ook wat meer van het land in plaats van alles direct te willen delen met anderen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier ťťn aanmaken.